آشنایی با دستگاه فمتوسکند VISUMAX زایس

آشنایی با دستگاه فمتوسکند VISUMAX زایس

دستگاه فمتوسکند VISUMAX زایس جزو پیشرفته ترین دستگاههای کمپانی Zeiss می باشد که بعد از چندین سال وارد بازار ایران شده تا در خدمت اساتید چشم پزشکی ایران باشد. فرکانس کاری این دستگاه 500 کیلو هرتز است. دستگاه دارای لیزر جامد با طول موج1043 نانومتر بوده و عرض پالسی برابر با 220 الی 580 فمتو ثانیه دارد. میزان انرژی که به چشم می رسد بین 120 الی 300 نانو ژول بوده و بنا به نوع کاربری دستگاه می تواند متغیر باشد. شرایط کاری دستگاه دمای 18 الی 25 درجه و میزان رطوبت تا 70 درصد می باشد.

ویژگی های منحصر به فرد فمتوسکند زایس

  • وارد کردن کمترین میزان انرژی به قرنیه، که نتیجه آن بهبودی سریع تر قرنیه و التیام سریع تر آن میباشد.
  • کمترین میزان افزایش فشار داخل چشمی در چشم که نتیجه آن مختل نشدن دید بیمار در حین لیزر، استرس کمتر بیمار و آسیب ندیدن عصب بینایی است. بطور کلی دستگاه در هنگام ساکشن حداکثر 30 میلیمتر جیوه فشار چشم افزوده شده که در مقایسه با دستگاههای دیگر این میزان بسیار ناچیز است.
  • منحنی بودن شکل PI (Patient Interface)

ساکشن دستگاه بر روی قرنیه بوده و بر خلاف دستگاه های دیگر که ساکشن بر روی اسکلرا بوده، باعث می شود تا میزان کمتری فشار بر روی چشم وارد شود. منحنی بودن PI در دستگاه باعث می شود که نیازی به فلت کردن قرنیه برای ایجاد برش های مختلف نباشد. لذا این امر باعث می شود تا ساکشن کمتری برای ثابت نگه داشتن چشم نیاز باشد.

  • تخت هوشمند.

در این دستکاه از تخت هوشمند استفاده شده که دقت حرکات آن در حد میکرون است. در طول مدت تابیدن لیزر دستگاه با تخت در ارتباط است و هرگونه افزایش و کاهش میزان ساکشن را کنترل می کند و باعث می شود تا فشار ساکشن در مدت لیزر ثابت بماند. این به این معنا است که اگر در طول مدت لیزر، فشار ساکشن کم یا زیاد شود، تخت با فیدبک گرفتن از این فشار ارتفاع تخت را در حد میکرون بالا یا پایین می برد تا فشار در مدت تابش لیزر ثابت یباشد. طبیعی است که ثابت بودن فشار یکی ار عوامل بسیار موثر در نگه داشتن چشم بوده و میزان ساکشن لاست را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

  • مشاهده بیمار در کل پروسه عمل از طریق میکروسکوپ چشمی

این دستکاه تنها دستگاه پزشکی است که کل پروسه عمل از طریق میکروسکوپ چشمی قابل مشاهده است. این به این معنا است که پزشک چشم بیمار را هم در مرحله Observation و هم در مرحله Treatment از طریق چشمی میکروسکوپ می تواند ببیند و کنترل نماید. این نکته به خصوص در مرحله Centration اهمیت ویژه ای پیدا می کند. پزشک دقیقا می تواند ببیند تا چه ناحیه ای از چشم را برای اعمال ساکشن انتخاب می نماید.

قابلیت های دستگاه VISUMAX

  • ایجاد فلپ
  • ایجاد تونل برای رینگ های داخل چشمی
  • پیوند قرنیه
  • ایجاد پاکت
  • SMILE

Flap:

دستگاه قادر است تا فلپ بسیار دقیقی را در عمق 100 الی 220 میکرونی از سطح قرنیه تشکیل دهد. Hinge فلپ می تواند در هر زاویه ای که جراح بخواهد ایجاد شود. فلپ ایجاد شده به راحتی بلند شده و برای جدا سازی فلپ از قرنیه نیاز به انرژی زیادی نیست.

Tunnel for ICR:

برای جایگزاری رینگ های قرنیه، دستکاه دارای برنامه خاصی برای این منظور است. با داشتن اطلاعات سازنده رینگ داخل چشمی می توان به راحتی در هر عمق و زاویه ای تونل درون استرومای قرنیه ایجاد کرد.

پیوند قرنیه:

در حال حاضر دستگاه می تواند دو نوع پیوند Lamellar و PKP را انجام دهد. دستگاه می تواند برای هر دو قرنیه اهدایی و قرنیه بیمار برشی بسیار دقیق ایجاد کند.

Pocket:

برای بیمارانی که نیاز به استفاده از رینگ های خاص دارند، تشکیل پاکت امری ضروری است که دستکاه Visumax می تواند با دفت بالایی این پاکت را ایجاد کند.

SMILE:

فمتوسکند زایس به عنوان آخرین نسل از دستگاههای فمتوسکند، توانسته است علاوه بر انجام کارهای معمول فمتو سکند های رایج، قابلیت ویژه ای به نام SMILE را در خود داشته باشد. این شیوه در واقع آخرین نسل از جراحی اصلاح دید است. در روش های معمول، با تراشیدن سطح قرنیه شکل و فرم لازم به قرنیه داده می شود ولی در تکنیک SMILE در عمق پایین تر از 120 میکرونی قرنیه دو برش ایجاد می شود. این دو برش تشکیل یک بافت عدسی شکل داخل قرنیه داده و با خارج کردن این دیسک از طریق یک برش 2 میلیمتری فرم قرنیه تغییر پیدا کرده و دید اصلاح می شود. در واقع نیازی به اگزایمر لیزر در کنار این دستگاه نیست و همه کار ها توسط دستگاه فمتو انجام می شود. قابلیت SMILE منحصرا توسط کمپانی زایس ارائه شده و  تنها دستگاه فمتو سکندی است که این قابلیت را دارد. از مزایای استفاده از این روش، بهبود سریع بیمار، دست نخوردن اعصاب چشمی و لایه بومن، کاهش قابل توجه میزان خشکی چشم و بازگشت به کارهای روزمره ،روز بعد از عمل میباشد.

دستگاه فمتوسکند VISUMAX زایس

 


 

By | 2018-08-11T07:20:53+00:00 جولای 23rd, 2018|مقالات|بدون ديدگاه

About the Author:

ثبت ديدگاه