همه چیز درمورد لنزهای داخل چشمی (بخش اول)

همه چیز درمورد لنزهای داخل چشمی (بخش اول)

Micro incision cataract surgery or MICS

این دسته از لنز ها به دلیل ماهیت جنسشان تاشو هستند و جراح می تواند با ایجاد کمترین جراحت در حد 1/8 میلی متر لنز را وارد محل کند. به همین دلیل MICS نام گرفته اند.

این دسته لنز ها برای همه بیماران اعم از بیماران آب مروارید ، پیر چشمی (دوربینی) و بیماران دارای انواع عیوب انکساری کاربرد دارد.

لنز های MICS تنوع و رنج گسترده ای از مونوفوکال تا تری فوکال دارند و برای پایداری و تمرکز بهتر و بیشتر دارای 4 haptic آن هم از نوع صفحه ای هستند.این هاپتیک ها دارای گوشه های تیز برای عدم PCO در 360 درجه می باشند.

لنزهای داخل چشمی سه کانونی کمپانی زایس آلمان، دیدی واضح از نزدیک تا بی نهایت

مزایای لنزهای  MICS

  1. کاهش القای آستیگماتیسم به قرنیه پس از عمل جراحی کاتاراکت
  2. کاهش ریسک التهاب
  3. کاهش ریسک از دست رفتن سلول های اندوتلیال
  4. بهبود سریع تر زخم و بازیابی سریع تر پس از عمل جراحی

طبقه بندی لنز های MICS :

  1. CT ASPHINA

این مدل در سال 2001 وارد بازار شد.

تک کانونی – آسفریک ( عدسی غیر کروی ) – aberration neutral , correcting

سطح جلویی و پشتی مشابه و هر دو آسفریک ( به معنای تک کانونی نیست – در واقع تمرکز نور در نقطه نه خط اگر سه کانونی باشد هر سه کانون روی یک خط می افتد و در نهایت روی شبکیه یک نقطه می دهد)

         

دید شارپ یعنی همه نور به صورت نقطه روی شبکیه متمرکز شود.

 

انحرافات کروی مثبت: در واقع عدسی ما کروی و سطح آن دارای زاویه ای (ضریب انکساری) است که نور با عبور از آن به سمت داخل جهت پیدا می کند. پس کانون جلوتر می افتد.

انحرافات کروی منفی: در واقع مثل حالت بالاست با این تفاوت که زاویه سطح ( ضریب انکسار) عدسی به گونه ای است که نور با عبور به طور کامل به داخل جهت دار نمی شود بلکه جهتی که پیدا می کند باعث می شود تا کانون عقب تر بیافتد.

آسفریک به عبارتی عدسی است که انحرافات کروی ایجاد نمی کند.

 

انحرافات مثبت قدرت دید دور را ضعیف می کند و کیفیت دید نزدیک را خراب می کند و  در انحرافات کروی منفی دید دور هاله و تار است ولی دید نزدیک خوب است. (که در شکل بالا کاملا مشخص است که وقتی منفی است تمام پرتوهای نوری از جلوی شبکیه می گذرند ولی در حالت مثبت یکسری تا جایی و سری دیگر تا جای دیگر جلو می آیند، به همین دلیل کیفیت دید نزدیک خراب می شود.)

در چشم سالم و طبیعی به طور کلی قرنیه کروی بوده و انحرافات کروی مثبت خواهد داشت و عدسی نیز انحرافات کروی منفی دارد تا این یکدیگر را خنثی کنند.

پس به طور کلی یک لنز باید به صورت غیر کروی ASPHERIC باشد یعنی انحرافات کروی نداشته باشد.

که در این حالت دو نوع آسفریک داریم:

1.مدلی که فقط باعث تشدید انحرافات کروی قرنیه نمی شود یعنی دوکی شکل است که انحرافات کروی ایجاد نمی کند( در این حالت هر دو عدسی پشتی و جلویی را غیر کروی می سازند) (neutral)

2.حالت دوم به گونه ای است که می تواند برخی از انحرافات کروی مثبت قرنیه را هم اصلاح کند در واقع احتمالا یکی از عدسی های پشتی و یا جلویی غیر کروی هستند و دیگری به احتمال زیاد کروی با ایجاد انحرافات کروی منفی (در واقع زاویه سطح به گونه ای است که انحرافات کروی منفی ایجاد می کند. به دلیل ایجاد انحرافات منفی موجب تصحیح انحرافات کروی (مثبت) قرنیه می شود یعنی مثل چشم طبیعی آن را خنثی می کند(Correcting)


همه چیز درمورد لنزهای داخل چشمی (بخش دوم)

 

.

By | 2018-07-31T11:46:13+00:00 جولای 28th, 2018|مقالات|بدون ديدگاه

About the Author:

ثبت ديدگاه